ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ

Інклюзія (від lnclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті.

Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.

Інклюзивна школа – заклад освіти, який забезпечує інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат у шкільному середовищі.

Діти з особливими освітніми потребами - поняття, яке широко охоплює всіх учнів, чиї освітні потреби виходять за межі загальноприйнятої норми. Воно стосується дітей з особливостями психофізичного розвитку, обдарованих дітей та дітей із соціально-вразливих груп (наприклад, вихованців дитячих будинків). Діти з особливостями (порушеннями) психофізичного розвитку – мають відхилення від нормального фізичного чи психічного розвитку, зумовлені вродженими чи набутими розладами. Залежно від типу порушення виділяють такі категорії дітей: ·

з порушеннями слуху; ·

з порушеннями зору; ·

з порушенням інтелекту;

із затримкою психічного розвитку; ·

з мовленнєвими порушеннями; ·

з порушеннями опорно-рухового апарату; ·

зі складною структурою порушень (розумово відсталі, сліпі чи глухі, сліпоглухонімі та ін..); ·

з емоційно-вольовими порушеннями та дітей з аутизмом.

Інтеграція – зусилля, спрямовані на введення дітей з особливими освітніми потребами в загальний освітній простір.

Відмінність понять «інтеграція» - «інклюзія»: інтеграція – залучення учнів з особливими потребами до загальноосвітніх шкіл; інклюзія – передбачає пристосування шкіл та їхньої загальної освітньої філософії й політики до потреб усіх учнів.

Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти, оскільки це – особлива система навчання, яка охоплює весь різноманітний контингент учнів та диференціює освітній простір, відповідаючи на потреби учнів усіх груп і категорій. В основі інклюзивної освіти лежить право на освіту для всіх дітей, проголошене в ряді міжнародних документів:

1. Конвенція ООН про права інвалідів (2006)

2. Всесвітня декларація прав людини (1948)

3. Конвенції про права дитини (ООН, 1989)

4. Саламанкська декларація і Рамки дій з освіти осіб з особливими потребами (1994).

5. Джонтьенська декларація (1990)

Характерні особливості інклюзії ·

Інклюзія –це процес. · Інклюзія пов’язана з визначенням перешкод та їх подоланням. · Інклюзія передбачає присутність, участь та досягнення. · Інклюзія передбачає певний наголос на тих групах учнів, які підлягають «ризику» виключення або обмеження в навчанні.

Основні принципи інклюзивної школи ·

  • всі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це виявляється можливим, не зважаючи на певні труднощі чи відмінності, що існують між ними; ·
  • школи мають визнавати й враховувати різноманітні потреби своїх учнів шляхом узгодження різних видів і темпів навчання; ·
  • забезпечення якісної освіти для всіх шляхом розробки відповідних навчальних планів, застосування організаційних заходів, розробки стратегії викладання, використання ресурсів і партнерських зв’язків зі своїми громадами; ·
  • діти з особливими освітніми потребами мають отримувати будь-яку додаткову допомогу, яка може знадобитися їм для забезпечення успішності процесу навчання; ·
  • вони є найефективнішим засобом, який гарантує солідарність, співучасть, взаємоповагу, розуміння між дітьми з особливими потребами та їхніми ровесниками.

Переваги інклюзивної освіти для дітей: ·

  • когнітивний, фізичний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей з особливими потребами; ·
  • діти з типовим рівнем розвитку демонструють відповідні моделі поведінки дітям з особливими освітніми потребами і мотивують їх до розвитку та цілеспрямованого використання нових знань і вмінь; ·
  • природне сприйняття і толерантне ставлення до людських відмінностей, розвиток чуйності, готовність до взаємодопомоги.

Переваги інклюзивної освіти для батьків: ·

  • родини дітей з особливими освітніми потребами можуть отримувати підтримку з боку інших батьків; ·
  • розуміння у чому розвиток їхніх дітей є типовим й у чому атиповим; ·
  • активна участь у процесі навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами.

Переваги інклюзивної освіти для вчителів: ·

  • більш глибоке розуміння індивідуальних відмінностей й особливостей дітей;
  • ефективна співпраця з батьками та іншими фахівцями (спеціалістами з лікувальної фізкультури, дієтологами, логопедами, соціальними працівниками та ін.)

ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА Розглядається як: система освітніх послуг, що ґрунтується на: · забезпеченні основного права дитини на освіту та · права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу. Складові інклюзивної моделі освіти: · Командний підхід · Ефективне залучення членів родини · Розробка “Індивідуального навчального плану” · Адаптація та модифікація · Створення позитивної атмосфери · Підготовка педагогів КОМАНДНИЙ ПІДХІД – це співпраця педагогів, фахівців та батьків, спрямована на реалізацію потенційних можливостей дитини з метою підготовки до незалежного життя в суспільстві. · Фахівці - можуть надавати неоціненну допомогу у навчальному супроводі дітей з особливими освітніми потребами, задовольняти їхні індивідуальні потреби, а також надавати педагогам і батькам необхідну інформацію та рекомендації. · Склад команди має залежати від особливостей психофізичного розвитку дитини, однак, обов’язково включати батьків учня. · Мережа підтримки. Всі працівники та адміністрація школи, всі, хто працює з дитиною з особливими освітніми потребами, мають допомагати один одному, обмінюватися знаннями, намагатися максимально використовувати місцеві ресурси. Ефективне залучення членів родини ґрунтується на: · Визнанні того, що батьки є першими і головними вчителями дитини, сім'я є елементом стабільності в житті дитини, в той час як вихователі та вчителі весь час змінюються. · Врахуванні індивідуальності, культури, інтересів, пріоритетів й потреб сімей. · Регулярному обміні з батьками повною та неупередженою інформацією стосовно їхніх дітей. · Урахуванні потреб дітей під час розробки навчальних та інших програм. · Турботі про те, щоб послуги, які надаються сім'ям, були комплексними, скоординованими, гнучкими, доступними і відповідали потребам кожної родини. Розробка “Індивідуального навчального плану” · Індивідуальний навчальний план – це письмовий документ, який містить інформацію про дитину та послуги, які вона отримуватиме в закладі. · Індивідуалізований навчальний план є орієнтиром для педагогів, батьків і фахівців під час роботи з дитиною. · Розробляеться командою за погодженням батьків · Після розробки індивідуалізованого навчального плану члени команди відповідальні за його реалізацію. АДАПТАЦІЯ – змінює характер подачі матеріалу, не змінюючи зміст або концептуальну складність навчальної задачі. МОДИФІКАЦІЯ – змінює характер подачі матеріалу шляхом зміни змісту або концептуальної складності навчальної задачі. Адаптації: · середовища · характеру навчання - методи · вказівок · матеріалу · поведінки учня/учнів/педагога · організаційних навичок · сенсорних потреб - приладь Модифікації: · скорочення змісту · зменшення вимог до участі в роботі… Створення позитивної атмосфери в шкільному середовищі · Визнання та підтримка унікальності кожного (і педагога, і учнів) · Батьки залучаються до навчально-виховного процесу. · Можливості для соціальної взаємодії. Вчителі мають цілеспрямовано сприяти спілкуванню та взаємодії між учнями. · Постійна соціальна взаємодія в різноманітних умовах, за різних обставин, в різних ситуаціях зближує учнів, виробляє емпатію, прихильність один до одного, усвідомлення індивідуальності кожного, відчуття захищеності. Підготовка педагогів · Методичні посібники · Тренінги · Консультації · Система наставництва · Програми з обміну досвідом